SCRISORI DE DRAGOSTE ALE UNOR CELEBRITĂŢI (2): STENDHAL

SCRISORI DE DRAGOSTE ALE UNOR CELEBRITĂŢI (2)

STENDHAL

imensitatea iubirii cu Maria Botnaru

Ah, cât de apăsător mi se pare timpul după plecarea Dumneavoastră! Și nu sânt decât cinci ore și jumătate! Ce voi face în timpul acestor mortale patruzeci de zile? Trebuie să renunț la orice speranță, trebuie să plec sau să mă arunc în afacerile publice? Mă tem că nu voi avea curajul să trec Mont-Cenis. Nu, nu voi consimți niciodtă să pun munții între mine și Dumneavoastă. Aș putea spera ca, prin dragoste,  să trezesc interesul unei inime, care nu poate fi insensibilă la această pasiune?  Sau poate în ochii Dumneavoastră sunt ridicol, timiditatea și tăcerea mea v-au plictisit, iar sosirea mea la Dumneavoastră vi se pare o calamitate? Eu însumi mă detest!  Dacă n-aș fi ultimul dintre oameni, n-ar fi trebuit să am o explicație decisivă ieri, înainte de plecarea Dumneavoastră, ca să văd clar pe ce pot conta? Când ați spus cu accentul adevărului și profunzimii simțite: „Ah! Bine că s-a făcut miezul nopții!”, nu trebuie să înțeleg că vă face plăcere să scăpați de prezența mea și să-mi jur mie, însumi pe fericirea sperată, că nu voi mai vedea niciodată? Dar n-am curajul decât departe de Dumneavoastră. În preznța Dvs. sunt timid ca un copil, cuvântul moare pe buzele mele, nu știu decât să vă privesc și să vă admir. Trebuie să mă consider atât de inferior mie însumi și atât de plat? Ah, doamnă, cât îi e de necesar unui om, care nu trăiește o pasiune să aibă o conduită mereu măsurată și prudentă! Eu însumi când pot să mă ascult, cred că nu-mi lipsește discreția, dar sunt dominat de o pasiune funestă,  din cauza cărea nu mai sunt stăpân pe acțiunile mele. Mi-am jurat să mă îmbarc, sau, cel puţin, să nu vă mai revăd, sau măcar să nu vă mai scriu până la înapoierea Dumneavoastră, o forţă mai puternică decât toate hotărârile mele m-a mânat spre locurile unde vă găsiţi. Mă observ mereu, această pasiune a devenit, de acum încolo, cel mai important lucru al vieţii mele. Toate interesele, toate considerentele au pălit în faţa acestuia. Această funestă nevoie de a vă vedea mă conduce, mă domină, mă transportă. Sunt momente în lungile seri singuratice când, dacă ar fi nevoie să asasinez pentru Dumneavoastră, aş deveni asasin. Când o fiinţă e dominată de o pasiune extremă, tot ce zice şi tot ce face ea într-o anumită împrejurare nu e concludent cu nimic în privinţa ei, împrejurările vieţii ei mărturisesc pentru ea. Astfel, Doamnă, când ziua întreagă jur la picioarele Dumneavoastră că vă iubesc sau că vă urăsc, aceasta nu trebuie să aibă nici o influienţă asupra gradului de încredere, pe care credeţi că mi-o puteţi acorda. Ansamblul vieţii mele trebuie să vorbească. Or, chiar dacă sunt foarte puţin cunoscut şi mai puţin interesant pentru persoanele care nu mă cunosc, totuşi, în lipsa altor subiecte de conversaţie, puteţi întreba dacă sunt cunoscut pentru lipsa de orgoliu sau pentru lipsa de constanţă… Iubeşte-mă, dacă vrei, divină Metilde, dar, în numele Domnului, nu mă dispreţui. Această întoarcere este dincolo de puterile mele. În felul Dumneavoastră de-a gândi, care e foarte drept, a fi dispreţuit, m-ar împiedica pentru totdeauna să fiu iubit. Cu un suflet înalt ca al Dumneavoastră, ce cale ar fi mai sigură ca aceea pe care m-aţi acuzat că aş fi apucat-o? Mă tem într-atât să nu vă displac, încât momentul în care v-am văzut în seara de 3, pentru prima oară, şi care ar trebui să fie cea mai blândă din viaţa mea, a fost dimpotrivă, cea mai neliniştită, din pricina firii de-a nu vă displace… 

Acest articol a fost publicat în SCRISORI DE DRAGOSTE ALE OAMENILOR CELEBRI și etichetat , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Un răspuns la SCRISORI DE DRAGOSTE ALE UNOR CELEBRITĂŢI (2): STENDHAL

  1. Mala zice:

    Pledoaria unui artist… splendid! Insa, sunt nationalista si zic ca, cea mai frumoasa scrisoare de dragoste pe care am citit-o vreodata e cea pe care Liviu Rebreanu a scris-o sotiei sale….

Lasă un răspuns

